Mit jelent a divat?

Ruhák, csillogás és pénzköltő nők. Sokan hasonló gondolatokra asszociálnak a szó hallatán. De mit is jelent valójában? Talán, hogy milyen ruhadarabokat kapunk magunkra a reggeli rohanásban, mit látunk nap mint nap a kirakatokban, milyen nyakkendőt vagy (egész évben hasznavehetetlen) karácsonyi pulcsit veszünk szeretteinknek ünnepekkor. Nem, ennél sokkal többről van szó. Baráth Antónia írását olvashatjátok.

0
974
Mit jelent a divat?
Mit jelent a divat?

[su_dropcap]A[/su_dropcap]lapvetően a divat nem azonos jelentésű a ruhákkal, ruházkodással, bármilyen meglepő is legyen. A divat eszmék, gondolatok sokaságát hordozza magával, amíg a ruha csak anyagot, kézzelfogható tárgyat jelöl. Azonban ezek a darabok valóban nélkülözhetetlen részét képzik az említett szellemiség(ek)nek, hiszen sokkal szorosabb a kapcsolatunk velük, mint azt elsőre gondolnánk.

[sc name=”kiemeles1o”]A ruháink választják el a privát szféránkat a társadalomtól, a külvilágtól. Ezáltal kifejezhetjük énünk számtalan aspektusát: identitás, nemi hovatartozás, társadalmi helyzet/státusz, intelligencia, önbizalom és sorolhatnám.[sc name=”kiemeles1z”]

Mit jelent a divat?

Arról se feledkezzünk meg, hogy ilyen módon tudjuk megőrizni szemérmességünket, – ami, csak tanult nem pedig ösztönös cselekvés – miközben figyelemfelhívó szerepe is van a ruháinknak, stílusunknak. Érdekes lehet visszagondolni az ős időkre – a ruházkodás születésére – hiszen ez kezdetben kizárólag dekorációs (később védelmi) szerepet töltött be az emberek életben. Feltehetőleg ilyen messzire nyúlik vissza az, hogy viseletünknek figyelemfelkeltő, vonzó tulajdonságokkal ruházzuk fel. Mit jelent a divat?

 

 

[sc name=”kiemeles1o”]Habár nincs is szükség ilyen hosszú képzeletbeli utazásra, hiszen a mai napig a civilizációtól elzártan elő törzsek hasonlóan gondolkodnak az öltözködésről, tehát annak dekorációs aspektusát használják mindennapjaikban.[sc name=”kiemeles1z”]

Milyen eszmékről és gondolatokról is beszéltem korábban? Ma már természetes (legalábbis a világ túlnyomó részén), hogy a nők miniszoknyában, farmerben vagy nadrágkosztümben szaladgálnak az utcán, azonban mindez elképzelhetetlen volt, amikor a nők fűzők és abroncsok alá voltak kényszerítve, életüket pedig kizárólag a családnak szentelték. A szépség és a divat ugyan nélkülözhetetlen része volt napjaiknak, mégis mindez szabályokhoz volt kötve. Ugyanígy lehetetlennek tűnt, hogy saját munkájuk és keresetük legyen egészen a 19 – 20. század fordulójáig.

[sc name=”kiemeles1o”]A feminizmus szimbóluma az új, egyre gyorsabban változó és szabadabb öltözködés volt, amely függetlenséget, önállóságot és magabiztosságot adott a nőknek.[sc name=”kiemeles1z”]

A hibátlan megjelenés, alak, szépség és tökéletesség azonban még az 1990-es években is meghatározó maradt a szakmában és a köztudatban. Az évtized szupermodelljei tökéletes testű, fehér bőrű modellek voltak – mint Heidi Klum, Claudia Schiffer, Cindy Crawford – ugyan már az 50-es évektől is fel-fel tűntek színes bőrű modellek (például Dorothea Towles Church, Iman, Grace Jones stb.) az áttörést talán mégis Naomi Campbell hozta el, mikor csatlakozott a fenn említett gárdához. Ugyan a szakma korábban hozzájárult a sztereotípiák fenntartásához (a magazinokban megjelenő „tökéletes nőkkel”), azonban az elsők között igyekszik ezeket az ideákat ledönteni és eltörölni.

Mit jelent a divat?

Napjainkban a tervezők és divatházak minden adandó alkalommal kiállnak a különbözőség, sokszínűség mellett. A kifutókon, kampányokban minden nem, méret, nemzetiség képviselteti magát. Sőt a sérült, mozgáskorlátozott vagy fogyatékkal élőket is bevonják eseményeikbe, megjelenéseikbe. Megértést és elfogadást üzennek. Tökéletes példa erre a nemrégiben lezajlott „divat hónap”, azon belül pedig a Gucci 2019 tavaszi/nyári kollekciója (képekért katt ide). A bemutató után rengeteg értetlen, felháborodott postot és hozzászólást olvastam a különböző közösségi oldalakon: „Miért kell egy férfinak bugyiban vonulnia?” „Undorító!” „Ki költene erre?”. Amit sokan nem értettek meg, hogy ez nem csak arról szólt, hogy mennyi bevétele lesz az adott cégnek abból az extra rövid short-ból, amit férfiaknak készített, hanem arról, hogy napjainkban igenis mindenki felvállalhatja önmagát és a nemi hovatartozását! Egyre több tervező dob piacra androgün (nők és férfiak által is viselhető darabok) kollekciókat bátorítva ezzel mindenkit arra, hogy az identitásának megfelelően öltözzön. A több százéves berögződéseknek is nemet mondva pedig számos üzlet nyit nemsemleges szekciót a hagyományos női és férfi lebontás helyett.

Mit jelent a divat?

Ha mindez nem lenne elég, a divat szakma ez elsők között népszerűsíti a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet. Ugyan minden iparág jelentősen hozzájárul a klímaváltozáshoz, így sajnos a mi szeretett szektorunk is. Csak az Európai Unióban évente körülbelül 9,4 billió tonna szemetet gyártunk olyan ruhák kidobásával, ami megmenthető lenne.  Azonban minden vállalat egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz a Földünk megóvása érdekében. Évről évre – vagy, amilyen gyors ütemben halad a divat, inkább hónapról hónapra – több tervező mutat be újrahasznosított anyagokból készült termékeket (az ügy legelhivatottabb képviselője Stella McCartney).

[sc name=”kiemeles1o”]Az újrahasznosítás mellett pedig az újrafelhasználás is fontos szerepet játszik a környezettudatos életmódban, bár erről ritkán esik szó.[sc name=”kiemeles1z”]

Az egyre népszerűbb (egyszerűséget, minőséget megfizethető áron kínáló) márka, a Uniqlo például elfogad és összegyűjti a már nem használt, kidobásra váró darabokat melyeknek egy részét újrahasznosítja, a jó állapotban lévő, meleg ruhákat pedig természeti katasztrófa által sújtott területeken, menekültek és rászorulók között osztja szét. Ezenkívül a környezetünk fenntartása érdekében az utóbbi években több befolyásos, nagy divatház is „szőrmentességet” hirdetett (Burberry, Versace stb…).

A nagyon rövid áttekintésem arra szolgált, hogy minél több ember figyelmét felhívjam, mennyi mindent tehetünk egymásért, a környezetünkért és a világért, amelyben a divat segítségünkre lehet. Ha legközelebb vásárolni indulunk legyünk kissé körültekintőbbek és olvassunk utána az adott üzlet vagy divatház értékeinek, eszméinek, hiszen az okostelefon úgyis állandóan ott van a kezünkben és pár kattintás alatt kideríthetjük, hogy jó ügyért, jó helyre folyik-e a pénzünk. Tegyünk azért, hogy egy elfogadóbb, nyitottabb és egészségesebb világban éljünk!

Advertisement

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here